Dlaczego warto się hartować?

Dlaczego warto się hartować?

Podaj dalej

Mamy styczeń. Jest to okres, kiedy atakuje nas wiele wirusów i zarazków. Niewątpliwie doskonałą taktyką byłoby zajęcie pozycji obronnej w ciepłym łóżku i zapadnięcie w sen zimowy. Jednak w przypadku naszego gatunku jest to nierealne, więc musimy stawiać czoła wszystkim mikroorganizmom, które chcą nas zainfekować. Na szczęście nauka i doświadczenie przynoszą nam wiele sposobów na ochronę przed chorowaniem. Na przykład można hartować swoje ciało.

Jak się hartować?

Z pomocą przychodzi nam układ immunologiczny, czyli inaczej odpornościowy. Chroni on nas przed różnymi bakteriami, wirusami i grzybami. Dzięki niemu bronimy się przed infekcjami lub szybciej wracamy do zdrowia. Skuteczność układu zależy od tego jak o niego dbamy. Możemy więc hartować swój organizm na różne sposoby. Poniżej przedstawiam kilka z nich.

Dieta

W okresie zimowym, kiedy występuje dużo zachorowań, warto zadbać o zdrowy jadłospis. Nasze menu powinno zawierać m.in. dużo warzyw i owoców, herbatę z miodem i cytryną, czosnek. Zdrowa żywność w naturalny sposób wpływa na wzmacnianie odporności. Osobiście mogę polecić zdrowotne napary z pokrzywy, która zawiera dużo witamin i mikroelementów. Można zbierać młode liście do końca sierpnia. Te które wyrastają później nie mają już takich właściwości leczniczych.

Chodzenie na boso

Ta metoda hartowania jest ściśle związana z prehistorią. Pierwsi ludzie nie mieli żadnego obuwia, przez co ich organizmy były bardziej odporne, a stopy wytrzymalsze. Zmienna temperatura i rodzaj podłoża wpływa na przystosowywanie do trudnych warunków. Poza tym chodzenie na boso, pozytywnie działa na układ krążenia i wzmacnia mięśnie i stawy nóg. Zaleca się chodzenie boso po mokrej trawie, mokrych kamieniach, świeżym śniegu i w zimnej wodzie do łydek.

Zimny prysznic

Polewanie się zimną wodą to doskonały sposób, aby hartować organizm. Ważne, aby woda zmieniała się na coraz zimniejszą, a nie była lodowata na samym początku. Taki zimny prysznic powinien trwać 1-3 minut, a po jego zakończeniu ciało powinno się rozgrać, poprzez ubranie się lub ćwiczenia fizyczne. Warto powtarzać 1-2 razy w tygodniu.

dlaczego-warto-sie-hartowac-zlota-zasada

Morsowanie

Równie dobrym sposobem, aby się hartować są zimowe kąpiele w morzu lub jeziorze. Bardzo korzystnie wpływa to na wzmocnienie układu immunologicznego. Poza tym podczas takich kąpieli wytwarzają się w organizmie endorfiny, poprawia się stan układu krążenia, a ciało odstresowuje się. Wchodząc do wody w pierwszym momencie nie poczujesz zimna, ale po chwili pojawi się uczucie wbijających się w całe ciało igiełek.

Jest kilka zasad, których trzeba się trzymać jeśli chce się być morsem (lub foczką):

1. Morsowanie jest przeciwwskazane osobom starszym i z chorobami serca,
2. Przed wejściem do wody przeprowadź przynajmniej 10 min rogrzewkę,
3. Zanurzaj się stopniowo, a nie wbiegaj do wody,
4. Nie bij rekordów czasowych. Na początek nawet 20 sekund,
5. Po wyjściu z wody ćwicz, pij gorącą herbatę i szybko się ubierz,
6. Jeśli chcesz ponownie wejść do wody, najpierw się rozgrzej.

dlaczego-warto-sie-hartowac-rozgrzewka

 


Podaj dalej

Dodaj komentarz